יום חמישי, 5 בינואר 2012

מחשבות על מקס רואץ'

אני לא יודע למה ומדוע, אבל פתאום נזכרתי לי במקס רואץ' (Max Roach). אולי זה הבן הקטן שלי שפתאום לקח את החצוצרה ששכבה לה חודשים בארגז מעלה אבק בפינת הבית ואולי זה ג'אז 88 עם גבי ינון וקולו העמוק כעמקי הצפון ואולי סתם זה מפעפע לו מאי שם...מי יודע?
למקס רואץ' שמורה פינה חמה בליבי. הייתי חצוצרן צעיר בן שלוש עשרה בלבד כאשר נסעתי לראשונה עם תזמורת הנוער לארצות הברית. הטעם המוזיקלי שלי באותם ימים היה בסיסי ובוסרי לחלוטין. קצת ביטלס, קורטוב לד זפלין ורוק ישראלי בן זמנו (ימי רוקסן הראשונים). ניגנתי מוזיקה קלאסית ואני חושב שדי שנאתי את זה. זה היה שם, בארצות הברית, מולדת הג'אז והרוק שהכרתי, העמקתי והתאהבתי במוזיקה אמתית. הנסיעות בין עיירה לעיירה, בין מועדונים שלא יכולתי להיכנס אליהם מפאת גילי הצעיר ויותר מכל האווירה שיצרו חבורה של נגנים צעירים- ילדים מתבגרים שנוסעים יחד יצרו את הכר המתאים ביותר להפריה מוזיקלית. 
התחבבתי מאוד על אחד המארחים שלנו והוא התחיל להשמיע לי כל ערב מספר תקליטים, קסטות ודיסקים של פינק פלויד, מייק אולדפילד, ג'נסיס, קייט בוש וגם את דיזי גילספי, קליפורד בראון ומקס רואץ'. היום אני לא מאמין לעצמי שאני אומר את זה אבל מכל הדברים האלה מה שמצא חן בעיני היו האלבומים של הג'אז ובעיקר כל מה שמקס רואץ נגע בו.
למקס רואץ' בעל תפקיד משמעותי בהיסטוריה של הג'אז. הוא היה הראשון לתופף על תופים כמו עוד כלי נגינה "מלודי". היתה לו היכולת להלחין קטעי תיפוף כפי שמלחינים שיר. הוא יצר מקצבים חדשים שלא נשמעו עד זמנו והוא שיחק בקצב כמו בנדנדה כפי שלא נשמע מעולם. הוא היה הראשון להכניס באופן קבוע מקצבים שלא היו רגילים בג'אז- סווינג בשלושה רבעים ושילובים שונים של שלושה רבעים וחמישה רבעים. עיקר פעילותו הידועה היתה בשנות החמישים עם החצוצרן קליפורד בראון עד מותו של קליפורד בתאונת דרכים (שהפילה את מקס רואץ' לאלכוהוליזם- לטענתו). אלבום הג'אז הראשון שהיה לי היה למעשה קסטה מוקלטת (TDK...) של מקס רואץ' וקליפורד בראון - (At Basin Street) ואני חייב לו את כל אהבתי לג'אז. היה בו הכל מבחינתי- חצוצרן רך, מלודי ויצירתי וכנגדו מתופף כריזמתי, אקסטטי בעל יכולת לגלגל שיר על מקלות תופים וסנר.
בתחילת שנות השישים יצר מקס רואץ' בשיתוף עם אשתו- אבי לינקולן את אנו מתעקשים !! - We Insist- יצירת ג'אז חופשי שבאה כמחאה על מצב השחורים בארצות הברית ומחווה למקורות האפריקאים. לאחר מכן חבר לדיוק אלינגטון וצ'רלי מינגוס ליצירת אחד מאלבומי הג'אז הגדולים ביותר- Money Jungle. יצירה על-זמנית, מיוחדת, שיוצאת לעיתים מתחום הג'אז ומשלבת מלודיה, ג'אז חופשי, הארד-בופ ובלוז.

לאחר כל זה הגיע הזמן לשמוע קצת ממנו. תהנו !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה