יום שישי, 7 בינואר 2011

מקורות החלום- על סגנון הדרים פופ

לחווית קריאה משופרת יש להפעיל את הפלייליסט בסוף הפוסט...


לאחרונה הקשבתי רוב קשב לאלבום האחרון של Beach house, המחשבות נדדו להן אחורה בזמן, בעיקר לכיוון של אליזבת' פרייזר וקוקטו טווינס (Cocteau Twins). סגנון הפופ החלומי והקול השמיימי של הזמרות הן מהמאפיינים הדומים בין שתי להקות אלה. הלהקות הראשונות בז'אנר המוזיקלי-אומנותי הנקרא דרים פופ (dream pop) שאבו מבחינה מוזיקלית הרבה מתוך מהפוסט פאנק והרוק המתקדם האנגלי ומבחינה רעיונית מתוך הספרות וההסטוריה האנגלית: אנגליה של ימי הביניים והמעמדות. אנגליה הכפרית שבניגוד לעיר שרויה במיסתורין ואפלה, טירות שמתרחשים בהם מעשים אסורים ומעל הכל שורה אווירה קסומה. יש לכך גם הגדרה: ארקדיה. ארקדיה מתייחס לחזון של פסטורליה והרמוניה עם הטבע. המונח נגזר מפרובינציה יוונית עתיקה באותו שם. הטופוגרפיה ההררית של המחוז על אוכלוסיתו הדלילה, השקט והפסטורליה. הארקדיה התפתחה כמשל פיוטי של חזון אוטופי ומרחבים של טבע והדר שלא הושחתו בידי האדם המודרני. ארקדיה נשאר נושא אמנותי פופולרי מאז ימי קדם, הן בתחום האמנות החזותית והספרות. תמונות של נימפות יפות משתובבות ביערות שופעים או טירות אפלות היו מקור השראה לציירים ופסלים.
במוזיקה ניתן לסכם את ההשפעה במשפט אחד: כל הד כאן (בארקדיה) נשמע כמוזיקה מושלמת.
משפט זה מתאר בצורה בהירה את הסגנון של הדרים פופ: קולות שמימיים, מוזיקה חלומית, אפופת מסתורין ומעוררת סקרנות. הדמיון מפליג לתוך הגוטיקה של טירות נטושות, אגמים, מרחבים ושדות, יערות ערפיליים וקול מהעבר, שנראה כמו הגיע מזמן אחר, עידן אחר, יקום מקביל (מספיק לראות את עטיפת האלבומים Nursery cryme ו-Foxtrot של ג'נסיס כדי להבין על מה מדובר).

האבולוציה של הדרים פופ עצמו מתחילה בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת עם להקות כמו Dead can dance, קוקטו טווינס, והפרויקט המרהיב This mortal coil. לאחר מכן זכה לעדנה קצרה בשנות ה-90 עם Mazzy star והתפתח לו לסגנון האווירה של (תחזיקו חזק) "בוהי הנעליים" (Shoegaze).
עם כל המילים היפות כדאי להשאיר את השאר למוזיקה. הכנתי אוסף המתפתח לו בצורה אבולוציונית מתחילת שנות ה-80 של קייט בוש וקוקטו טווינס דרך Blonde redhead  וכלה בימינו אנו (Beach house ו-Radio dept.). גיטרות המטפטפות כמים, קולות שמימיים וסיפורים אפלים. הנה זה:

MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com

להרחבה:
בועז כהן על This mortal coil
ביקורת אלבום של קוקטו טווינס (מהאתר של 106fm)

3 תגובות:

  1. אחלה פוסט,
    וגם מאד אהבתי את הפלייליסט- יפהפה.

    למה בעצם "רדיו פרימיום להמונים" אינה במחצבה.
    יש סיבה?

    השבמחק
  2. הצדק נעשה...יש מקום במחצבה :)

    השבמחק